Hyvinvointitemppuja yksinkertaistaen- stressi kuriin?

Totuuden nimissä on heti aluksi sanottava, ettei stressiä voi saada kuriin. Ei stressiä tarvitse saada kuriin. Eikä koko stressistä tarvitse koko ajan puhua (ja itse aloitin puhumisen…). On hyvää liikkeelle panevaa, aktivoivaa stressiä ja on huonoa, sairastuttavaa, lamauttavaa stressiä. Stressin tasojakin on monia ja monenlaisia. Stressi vaikuttaa meihin kehossa ja mielessä. Stressi sairastuttaa. Ja nyt sitten loppuu koko stressipuhe!

Jos kääntäisitkin ajatukset tyystin siihen, mitä aiot tehdä hyvinvointisi ja sopivasti onnellisen elämän hyväksi. Käännetään ajattelu siihen, mihin haluat energian suunnata ja siihen mitä asioita haluat elämässäsi vahvistaa. Ethän halua jauhaa stressiasioita loputtomiin ja samalla vahvistaa energiaa syövää kokemusta ja tilannetta. Jos kääntäisitkin katseen ja huomion sinne minne haluat.

Ihana, tyyni ja iloinen päivä, sekä sopivasti, riittävästi onnellinen arki koostuu joskus naurettavan yksinkertaisista asioista. Ne asiat ovat joskus niin yksinkertaisia että niille todellakin nauretaan. Mutta huomaat pian, etteivät ne kaikessa ihanassa yksinkertaisuudessaan ole niin helppoja toteuttaa… Vai väitätkö että uuden, terveellisen tavan omaksuminen tapahtuu kädenkäänteessä?

Kysy itseltäsi:
 ”Oletko valmis hienovaraisiin, pieniin muutoksiin arjessa?”
” Miksi haluan sitoutua harjoitteluun ja uusien tapojen ja asioiden opetteluun? Mitä haluan saavuttaa?”
” Millainen on oloni kun olen kulkenut hieman hyvinvointipolkua/ tullut lähemmäs itseäni/antanut itselleni aikaa?”
” Tarvitsenko tukea? Kuka on tukeni ja tsempparini?”
” Miksi ansaitsen hyvinvointini?” 

Voit vahvistaa hyvinvointiasi monella tavalla. On tärkeää että valitset ne jotka tuntuvat sopivan sinulle. Ja ettei itse ”tempuista” tule yhtä stressinoiheuttajaa lisää. Ohessa muutamia ideoita.   Ole lempeä itsellesi ja hoida itseäsi ilman suorittamispakkoa! Olet riittävän hyvä ja ainutlaatuisen kaunis juuri tuollaisena! Lisää hyvinvointiasi itsesi vuoksi. Olet sen totisesti ansainnut.

  1. Hyppimistä! Liiku riittävästi ja sopivasti. Ihminen tarvitsee liikettä. Liikkumisen ei kuitenkaan tarvitse olla suorittamista. Liiku itsellesi sopivalla tavalla. Etenkin, jos olet ollut kovin kuormittunut, raju liikunta voi pahentaa tilannetta. Lempeää liikettä, päämäärätöntä kävelyä, puutarhatöitä, hippaa tai hyppynaruhyppelyä lasten kanssa, uintia ja saunomista
  2. Nukkumista! Nuku riittävästi. Keskimääräisesti ihminen tarvitsee unta 7-10 tuntia, mutta juuri sinulle sopivan määrän tiedät todennäköisesti sinä itse. Kiinnitä huomiota unen määrään ja laatuun. Hanki apua nukkumisongelmiin ajoissa. Erilaiset kehotietoisuus.- ja hengitysharjoitukset toimivat useastihttp: //www.mindstone.fi/wp-content/uploads/2014/09/hengitykseen-keskittyminen.wma . Muista jättää illalla aikaa rauhoittumiselle, ilman tietokonetta, puhelinta. Hyvän kirjan lukeminen on parhaimmillaan nautinnollinen reitti iltaunille.
  3. Syömistä! Syö ravinnerikasta ruokaa ja ole tietoinen syödessäsi. Ruoalla voi kikkailla loputtomasti, mutta loppujen lopuksi riittävän hyvä on riittävän hyvä. Ruokailun ja syömisen ei tarvitse tuottaa Sinulle lisää stressiä. Olet varmasti jo huomannut millainen ravinto tuottaa hyvää oloa juuri sinulle. Runsaasti kasviksia, marjoja ja vaikka villiyrttejä. Herkuttelu harkiten. Ole kiitollinen ruoasta, jota voidaan ylellisesti valikoida hyvinvointivaltiossa. Haista, maista, näe, kuule ja koe ruokasi ja ruokahetkesi.
  4. Metsäilyä! Luontoile. Luontoympäristö on hoitava. Huomaat kuinka se tyynnyttää ja selkeyttää. Syke rauhoittuu, verenpaine tasoittuu, mieliala kohenee ja lihakset rentoutuvat. Luonto hoitaa tutkitusti hyvin kokonaisvaltaisella tavalla.
  5. Hiljentymistä! Vietä aikaa itsesi kanssa. Meditoi, kuuntele kehoa ja mieltä. Anna tilaa olemiselle ja sieltä kumpuaville oivalluksille. Elämää rikastuttava intuitio vahvistuu kun se olemisen ja kuuntelun kautta saa tilaa. Samalla tuulettuvat aivot, keho kokonaan ja mieli. Hallinnan tunne ja oman elämän ohjaksissa oleminen vahvistuvat.

 

Yllä oleva lista on perinteisempää asiaa. Seuraava lista olkoon ajatuksien herättelyyn ja lisähyväksi.  Tiedetään että terveellistä ja hyvinvointia tukevia juttuja on myös mm:

-nauraminen
-hengittäminen (! )
-hymyily
-hyvän tekeminen toiselle
-musiikki
-luonto
-kiitollisuuden ja myötätunnon harjoittaminen

 

Miten tukisit hyvinvointiasi? Mikä toimisi juuri nyt? Mitä haluaisit elämääsi lisää?
Iloisia hyppäyksiä kohti hyvinvoinnin vahvistamaa kesä-Sinua!

Voi hyvin. Elämä on nyt…..

Terkuin,
Jonna

Jaa:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Arkistot:

 
Haluan sinun voivan hyvin.

Tilaa läsnäololähettilään sanomat

Sanomat ilmestyy muutaman viikon välein ja toimitetaan suoraan sähköpostiisi. Saat vinkkejä ja ohjeita mielenhyvinvointiin sekä tietoa tulevista tapahtumista. Sanomien tilaajat ovat myös etusijalla uusiin ladattaviin tuotteisiini.

Jätä yhteystietosi alle ja seuraava sanomien numero ilmestyy
sähköpostiisi. Saatat myös saada pienen yllärin ensimmäisen viestin
mukana.