Vaeltava VAGUS

Vagushermo mikä se on ja mitä se tekee?

Tulehduksella on suuri rooli monen taudin kehittymisessä. Hyvin usein tulehdus on kehon reaktio stressiin.
Siksi, vähentämällä hermoston taistele-tai- pakene -reaktiota ja ylipäätään stressiä, vähennetään myös tulehdusta.

Lääkäri määrää joskus lääkettä tulehdukseen tai stressin aikaansaamaan sairasteluun.  On olemassa myös toinen keino.
Kasvava aineisto osoittaa vagushermon merkityksen kehon tulehduksellisuuden vähentämisessä.

Käytännössä voit esimerkiksi joogata ja meditoida. Joissakin reumaattisissa kivuissa/tulehduksissa saatetaan nykypäivänä käyttää jopa laitetta, jolla ulkoisesti stimuloidaan vagushermostoa.  Nämä laitejutut ovat kuitenkin vielä harvinaisia.  Mutta tällainen kehitys osoittaa että tämä on vasta alkua.

Vagushermo on tunnettu niin sanottuna vaeltavana hermona. Sillä on monia haaroja, pikkuaivojen ja aivorungon vahvoista ”oksista”, ohuempiin haaroihin sydämeen ja suurimpaan osaan tärkeimpiä elimiä. Vagus tarkoittaakin latinaksi vaeltava.

1921 saksalainen fysiologi Otto Loewi keksi että vagushermoa stimuloimalla hidastetaan sydämen sykettä/rytmiä. Näin vapautettiin vagusaineen vapautumista elimistöön.
Vagusaine acetylcholine oli 1. neurotransmitteri, joka ylipäänsä tieteessä tunnistettiin.

Vagusaine (acetylcholine) on kuin rauhoittava lääke, jota voit itse annostella yksinkertaisesti syvillä hengityksillä, erityisesti pitkillä uloshengityksillä.
Tiedostamalla vagushermoston voima, voidaan luoda sisäisen rauhan tilaa, joka sitten kesyttää myös tulehdusta.

Ihmisen hermostollinen toiminta on viisasta ja parhaimmillaan tasapainoista.
Vagushermo on parasympaattisen hermoston pääainesosa, joka säätelee mm. ”lepää- ja sulata” -vastetta.
Sympaattinen hermosto vastaa ”taistele- tai -pakene” -vasteesta.
Nykyään yhä useampi meistä tarvitsee lisävahvistusta parasympaattisen hermoston vahvistamiseen.

Terveellinen, tasapainoinen hermostollinen toiminta yhdistyy löydökseen, jossa tiedetään sisäänhengityksen nostavan sydämensykettä ja uloshengityksen laskevan sydämensykettä.

Pitkä hidas uloshengitys on avain vagushermoston stimuloimiseen, sydämen sykkeen laskemiseen ja verenpaineen laskemiseen, erityisesti ahdistavissa tilanteissa.

Vahva vagustoiminta on yhteydessä fysiologiseen ja psykologiseen hyvinvointiin.
Heikko vagustoiminta sen sijaan yhteydessä tulehduksellisuuteen, masennukseen, kielteisiin tunteisiin, yksinäisyyteen, sydänkohtauksiin ja muihin sairauskohtauksiin.

Vagus on siis ”poweria” ja  koko ajan saamme lisää todistusta siitä, kuinka meillä on aiempaa käsitystä vahvempi osuus oman terveyden ylläpidossa.

 

”Keho ei ole kone, jota täytyy aina huollattaa korjaamolla.
Olemme itse ihan hyviä  mekaanikkoja. ”



Pidä hyvä huoli itsestäsi ja hyödynnä kehon voimat!

Nyt on ihan hyvä aika ”silitellä” vagustasi….

Vagushermoston stimulointi keskellä päivää:

Tietoista hengittelyä pidennetyllä uloshengityksellä.
Asetu istumaan riittävän rauhalliseen paikkaan. (Sulje kevyesti silmät.)
Huomaa oma hengityksesi, tunne kuinka se juuri nyt kulkee.
Syvennä sitten tietoisesti hengitystäsi hieman.
Laske sisäänhengityksellä mielessäsi neljään. Laske mielessäsi seitsemään (tai kahdeksaan) kun hengität ulos.

Keskity hengitykseesi ja tee pidennettyä uloshengitystä muutaman kerran.
Tunne harjoituksen aikaansaama vaikutus ja lepää siinä hetki. Kehosi kiittää.

 

Voi hyvin. Elämä on nyt.
T: Jonna

 

Tämä kirjoitus perustuu vahvasti  Christpher Berglandin artikkeliin https://www.psychologytoday.com/blog/the-athletes-way/201607/vagus-nerve-stimulation-dramatically-reduces-inflammation

 

Jos kaipaat lisää tukea oman vaguksesi stimulointiin tai vaikka tiimisi terveyden ja hyvinvoinnin tukemiseen- soita p. 040-8256828 tai mailaa jonna@mindstone.fi .
Loppuvuodelle mahtuu vielä pari aivojen ilmastointi+ vagushermoston stimulointi- valmennuspakettia yrityksille.

 

Jaa:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Arkistot:

 
Haluan sinun voivan hyvin.

Tilaa läsnäololähettilään sanomat

Sanomat ilmestyy muutaman viikon välein ja toimitetaan suoraan sähköpostiisi. Saat vinkkejä ja ohjeita mielenhyvinvointiin sekä tietoa tulevista tapahtumista. Sanomien tilaajat ovat myös etusijalla uusiin ladattaviin tuotteisiini.

Jätä yhteystietosi alle ja seuraava sanomien numero ilmestyy
sähköpostiisi. Saatat myös saada pienen yllärin ensimmäisen viestin
mukana.