Rutiinit- ihanaa ja kauheeta…

Miten selvitä syksyn tuomista rutiineista ja aikaisista aamuista…

Juttelin tyttäreni kanssa viime viikolla koulujen alkamisesta. Hän totesi loman olleen hyvä ja nyt on ihan kiva palata kouluun ja rutiineihin. Kommentti tuntui kivalle. Etenkin kun tiedän että sävel tulee vielä olemaan toisenlainen viikkojen kuluessa… Mutta näinhän se on. Rutiinit ja eräänlainen suunniteltu aktiivisuus pitää meitä myos virkeinä.
Muistan kuinka keväällä alkoi kuulua- onneksi kohta on loma- parkaisuja. Rutiinit, suorittaminen ja aikataulutetumpi elämä väsyttävät jos palautumisesta ja eräänlaisesta arjen hapettamisesta pidetä huolta. Lomat ja lepo ovat ihana asia!

Joskus loman alusta kuluu pitkäkin aika ennen kuin mieli ja keho alkaa lomailla. Kierroksia voi olla vaikea laskea. Hiljalleen levollisempi rytmi asettuu loma-arkeen. Elvyttävää palautumista tapahtuu ja uni maistuu. Elämästä nauttiminen tuntuu helpolta. Vuorovaikutus on aidompaa ja rennompaa.

Nyt kun normiarki taas alkaa, mietin miten lomafiilistä saisi jatkettua ja sisällytettyä syksyyn. Tein itse oivalluksia omasta tyon tekemistestä ja totesin tietyn rajaamisen ja aikataulutuksen tarpeen. Tein itselleni ohjenuoraa ja yritän opetella uusia tekemisen tapoja. Uusien tapojen opettelu voi olla helpompaa loman jälkeen. Opettaa aivoilleen uusia tapoja ajatella, omaksua ja hermottaa toimintaansa.
Koska, kyllä, Sinä voit vaikuttaa siihen miten aivosi kehittyvät, muovautuvat ja ilmastoituvat.  Ja kyllä, tiedämme että ajattelua ja tapoja voi muuttaa. Jos siis jokin ei oikein toimi, eikos sitä olisi aika holmo jos ei yrittäisi tilannetta parantaa?

Siihen ilmastointiin sitten.  Arkeen ilmavuutta, immuunipuolustukseesi vahvuutta, mieleen valoisuutta ja hermostoon ja kehoon terveyttä- meditoimalla. Tässä asiassa ei kannata olla kovin ankara. Pienilläkin omilla, hiljaisilla hetkillä, on vaikutuksia. Ihan ilman ponnisteluja tuloksiin ei kuitenkaan pääse. Sitoutuminen edes jonkinlaiseen säännlliseen läsnäolotreeniin, tuottaa tulosta. Tärkeintä tässä olis itsensä kanssa hiljaa oleminen. Niin että tekeminen, ajattelu ja huomion kiinnittäminen itsen ulkopuolella oleviin asioihin minimoidaan, ja käännetäänkin huomio, tarkkailu ja havainnointi itseen. Meditointi, jooga, luontokävelyt, musiikki, hiljaa istuminen tai hengityksen seuraaminen voi olla  Sinun keinosi.

Yksi loman ihanimmista asioista on spontaanit ilot.
Voi helposti ottaa fillarin ja pyoräillä jatskille. Tai poksauttaa skumpan naapurin kanssa lounaalle. Tai keittää yoteetä ja ihailla kesän hämärää.
Kun arki taas syksyllä koittaa ja säät vaihtuvat syksyisimmäksi, ei ole niin houkuttelevaa lähteä ulos tai yhtään minnekkään. Voisiko silti olla spontaaneja pieniä ja kivoja hetkiä, säännollisesti ja usein.

– Iltatee lattialla viltin päällä.
– Kysellä tärkeitä kysymyksiä niiltä kaikista tärkeimmiltä ihmisiltä. 
– Kattaa sunnuntai- aamuisin herkkuaamiainen ja soittaa ihanaa musiikkia.
-Ja voisiko perusmaanantai-aamuihin lisätä jotain kivaa. Vähän parempaa kahvia, mehua.
Miksei yllättäisi itseään ja toisia hassuilla, hyväntahtoisilla asioilla. Iloisia viestejä, hyväntahtoisia kepposia….

Kun omakin mieli ja fiilis kyykistyy välillä arjen alle, ei aina jaksa muiden murheita. Jos kuitenkin kääntäisi tätä ajatusta toiseen suuntaan.
Entä jos ilahduttaisit jotakin toista.

-Kirjoita kortti kaukaiselle ystävälle tai sukulaiselle.
-Hymyile bussipysäkin jurottajalle.
-Kiitä kauniisti kaupan kassaa ja toivota mukavaa päivää, jo ennen kuin hän ehtii tehdä sen.
-Käy lukemassa vanhainkodissa sanomalehteä ääneen tai sano jotain kivaa tyokaverille.
 Joskus pieni huomion kääntäminen omasta väsymyksestä ja kurjuudesta tuottaa iloisia yllätyksiä.

Luonto! Tiedäthän että luonnon terveysvaikutukset ovat mitattuja, todettuja ja tehokkaita. Vaikka et mitään muuta saisi aikaan, yritä päästä luontoon, metsään, puistoon, rannalle.. Sanoisin että minimiaika on puoli tuntia viikossa.
Hyodynnä tämä ilmainen, helposti toteutettava terveys- ja hyvinvointiteko.

Huomaan että ideoita sataisi lisää ja lisää ja lisää…. Olen miettinyt, kokeillut, testannut, ajatellut näitä paljon. Omat testini jatkuvat ja aion yrittää pitää itseni hyvässä huolenpidossa. Iloiset, yllättävät ja hassut spontaanit asiat otan ainakin heti käyttoon.

Olisiko Sinulla jotain kivoja vinkkejä?

 

Jaa:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Arkistot:

 
Haluan sinun voivan hyvin.

Tilaa läsnäololähettilään sanomat

Sanomat ilmestyy muutaman viikon välein ja toimitetaan suoraan sähköpostiisi. Saat vinkkejä ja ohjeita mielenhyvinvointiin sekä tietoa tulevista tapahtumista. Sanomien tilaajat ovat myös etusijalla uusiin ladattaviin tuotteisiini.

Jätä yhteystietosi alle ja seuraava sanomien numero ilmestyy
sähköpostiisi. Saatat myös saada pienen yllärin ensimmäisen viestin
mukana.