Oman tyylisi tueksi työhön

Ihanaa elokuun alkua!

Loma oli ja meni. Sää oli mitä oli.
Kesä on ollut hieno ja vähäluminen!

Olen kuullut erilaisia mietteitä työhön paluuseen liittyvistä ahdistuksen aiheuttajista. Lista tuntuu olevan joskus pitkä.
Mutta: ” life goes on..” Ja jos tarkemmin ajattelet, asiat ovat melko hyvin.
Lopetetaan siis first world problems- jutut….

Ilahduttavan paljon olen myös kuullut kommentteja tyyliin: ”aika kiva palata töihin, pääsee normaaliin rytmiin, tulee reipas olo, tapaa työkaverit pitkästä aikaa, olo on levännyt….” .
Työ tuntuu olevan monelle tyytyväisyyden ja turvallisuuden lähde.

Mitä tarvittaisiin että useampi palaisi lomalta töihin mielellään? Mikä auttaisi kun työhön paluu ahdistaa?

  1. Tarkista asenteesi. Puhutko nega-sävyyn vanhasta tottumuksesta vai onko työssä oikeasti jotain jolle tarttis tehdä jotain? Loman jälkeen sitä yleensä huomaa jos joku asia hiertää. Olisiko mahdollista vahvistaa työhösi liittyviä myönteisiä ajatuksia? Ja mitä nuo myönteiset jutut ylipäänsä Sinulle on? Hyvä työmaaruokala, innostava työ, kivat kaverit vai työ jolla on merkitys. Salli myös ajatukset jotka saattavat edellyttää muutoksia.
  2. Tartu toimeen. Pura sähköpostia erissä tai suorita joku selkeä tehtävä. Alkuun päästyäsi homma alkaa taas luistaa.
  3. Aloita rauhallisesti. Älä heti ala puuskuttamaan ja voivottelemaan. Fiilistele loman jälkeisellä rentoutuneella fiiliksellä. Katsele välillä ulos ikkunasta. Erityisesti jos työskentelet paljon päätteellä. Lepuutat hermojesi ohella silmiäsi. Voit myös tuoda työpöydällesi kuvan tai esineen, joka saa sinut hyvälle tuulelle.
  4. Tauota riittävästi. 45 min työrupeaman jälkeen peppu ylös tuolista ja venyttele tai liiku. Hartiaseudun jumppa hapettaa lihaksia ja virkistää. Hae raikasta, kylmää vettä tai kävele pikku lenkki. Lyhyt hengitykseen keskittyminen tai minimeditaatio auttavat keskittymään seuraavaan hommaan ja boostaavat tyynnyttävää parasympaattista hermostoasi.
  5. Viljele huumoria, hymyjä ja iloa! Järjestä joku iloinen ylläri työkaverille.
  6. Aikatauluta arki itsellesi sopivaksi. Järjestä tarpeeksi ilmaa työpäiviisi ja vapaa-ajalle. Tee asioita jotka tuntuvat hyvälle.
  7. Nuku riittävästi.
  8. Syö ravinnerikasta ruokaa. Muista myös herkuttelu.
  9. Keskity pieniin elämän ihanuuksiin.
  10. Ravitse itseäsi elämyksillä!

 

Oheiset vinkit ovat ajatuksenherättelijöitä.
Tee lomaltapaluu omaan tyyliisi.

Elämä on nyt!

 

 

 

Jaa:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Arkistot:

 
Haluan sinun voivan hyvin.

Tilaa läsnäololähettilään sanomat

Sanomat ilmestyy muutaman viikon välein ja toimitetaan suoraan sähköpostiisi. Saat vinkkejä ja ohjeita mielenhyvinvointiin sekä tietoa tulevista tapahtumista. Sanomien tilaajat ovat myös etusijalla uusiin ladattaviin tuotteisiini.

Jätä yhteystietosi alle ja seuraava sanomien numero ilmestyy
sähköpostiisi. Saatat myös saada pienen yllärin ensimmäisen viestin
mukana.