Metsään- Miksi? No minä kerron….

 

Menisitkö tänään metsään? Olemaan ja elpymään.
Läsnäoloharjoitteet metsässä ovat erityisen voimauttavia. Toisaalta, pelkkä metsään meno rauhoittaa.
Muutaman metsässä vietetyn minuutin aikana tulee jo tunne että on enemmän itsessään.
Metsään meno on ilmainen ja yleensä helposti toteutettava terveysteko.

Metsäily on terveellistä! Tiesitkö että jo muutaman metsässä vietetyn minuutin aikana kehossasi tapahtuu hyviä juttuja! Sydämen syke laskee, verenpaine tasoittuu, stressihormonit sulavat, kehoa ja mieltä hellivät hormonit vahvistuvat, lihakset rentoutuvat ja pidempi oleskelu vaikuttaa suotuisesti immuunipuolustukseen.

Kiireistä ihmistä ilahduttaa tieto siitä, että jo viiden minuutin metsässä olo lievittää stressiä. Viiden minuutin jälkeen ei kyllä kokemuksieni mukaan ole mikään kiire metsästä pois. Silloin sinne alkaa vasta uppoutua. Olo on jotenkin pehmeä ja oikeanlainen. Ihan kuin metsä ottaisi Sinut syliinsä.

Voit istua kivelle tai kannolle, sulkea silmät ja aistia sen mitä on.
Tunnet tuulen kasvojen iholla, sammaleisen maan jalkojen alla.
Kuulet tuulen suhinan ja lintujen laulun.
Huomaat että hengität. Tunnet että olet tässä.
Istu ja aisti. Anna mielen vaellella vapaasti jos se niin haluaa. Jos keskityt hetkeksi hengitykseesi, huomaat mielesi rauhoittuvan.

 
Voit myös vaellella pitkin polkuja ja katsella puita. Puiden lähellä olo rentouttaa.
Voit nojailla niihin tai halailla niitä ennakkoluulottomasti. Joskus niihin tekee mieli kiipeilläkkin.
Itse istahdan usein puun juurelle. Nojaan runkoon ja tunnen elpyväni. Kiirettä ei tunnu enää olevan.

 
Metsä on ihan oma ainutlaatuinen, yhteisöllinen ekosysteeminsä. Puut kommunikoivat keskenään ja jakavat ravinteita ja elivoimaa toisilleen.
Kun vietät tarpeeksi aikaa luonnossa, elpymisen lisäksi alat huomaamaan pieniä asioita ja aistimaan enemmän.
Metsäilyyn ei kyllästy. Urbaani kaupungintallaaja voi aloittaa halutessaan puistosta. Tai hommaa itselleen metsäkaverin, ettei yksin tarvitse metsäytyä.
Luontokuvan katselu tervehdyttää paremman puutteessa. Ehkä lataat pari sellaista tietokoneellesi.

 
Kävely, juoksu ja marjastus/sienestys osataan melko hyvin metsämaastossa. Pysähtyminen ja hiljainen metsässäolo voi ensi alkuun tuntua haastavalta. Kehitin siihen Sinulle hieman apua.
Metsähetkiin voi uppoutua erilaisin harjottein. Oheisesta linkistä pääset tilaamaan itsellesi ilmaisen Metsäkirjasen inspiroimaan tai ohjaamaan metsähetkeä. http://www.mindstone.fi/ilmaisia-harjoitteita/

 

Mene hyvä ihminen metsään.
Elämä on nyt.

Jaa:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Arkistot:

 
Haluan sinun voivan hyvin.

Tilaa läsnäololähettilään sanomat

Sanomat ilmestyy muutaman viikon välein ja toimitetaan suoraan sähköpostiisi. Saat vinkkejä ja ohjeita mielenhyvinvointiin sekä tietoa tulevista tapahtumista. Sanomien tilaajat ovat myös etusijalla uusiin ladattaviin tuotteisiini.

Jätä yhteystietosi alle ja seuraava sanomien numero ilmestyy
sähköpostiisi. Saatat myös saada pienen yllärin ensimmäisen viestin
mukana.