Metsäterveys-kompakti kooste – Mindstone

Metsäterveys-kompakti kooste

Mindstone oli iloinen TET-harjoittelija Iina Huomon työpanoksesta lokakuussa. Somesisältöjen tuottamisen ja monipuolisten muiden työtehtävien lisäksi syntyi kiva kooste metsäterveydestä. Metsä hoitaa monipuolisesti.

Artikkelin lopuksi video samaiselta tuottajalta. Sopii hyvin pieneksi tauoksi ja ajatusten herättelyyn.

Mindstone suosittelee TET-harjoittelijoiden osaamisten hyödyntämistä. Nuoret osaavat monipuolisesti erilaisia asioita.

 

Tässä kompakti kooste metsäterveydestä:

 

”On tutkittu, että metsässä olo laskee sydämen sykettä ja verenpainetta nopeasti. Metsässä samoilu vaikuttaa myös mielialaan ja nopeuttaa stressistä palautumista (stressihormonin eritys vähenee). Myös lihasjännitys vähenee. Vastustuskyky paranee ja riski sydän- ja muistisairauksiin pienenee. Luonnossa liikkumisen on havaittu vähentävän masentuneisuuden oireita.

Metsässä oleilun jälkeen keskittyminen on parempaa. Metsän vaikutuksia terveyteen on mitattu esimerkiksi mittaamalla, miten aivot reagoivat stressiärsykkeisiin. 20 minuuttia metsässä oleilulla saa jo laskettua verenpainetta ja vain 5 minuuttia metsässä vaikuttaa mielialaan.

On havaittu, että metsässä oleminen vähentää kielteisiä ajatuksia ja tunteita ja lisää myönteisiä. Luonnossa ihminen ajattelee lempeämmin itsestä ja muista. On tutkitusti todettu myös, että tulemme ottaneeksi kontaktia muihin ihmisiin jopa 83 prosenttia enemmän kuin ei luonnossa. Väestöaineistolla on havaittu koetun yksinäisyyden olevan vähäisempää, jos asuinalue on luonnon lähellä. Kaupungissa varttuneiden ihmisten aivoista on löydetty muutoksia, varsinkin etuotsalohkon “harmaan aineen” vähäisyyttä. Poikkeama viitataan pitkittyneeseen stressiin ja myös esim. Skitsofrenia-alttiuteen.

Kaupunkien ulkopuoliset luontoalueet vaikuttavat mielialaan tehokkaammin kuin kaupunkien viheralueet. Mitä suurempi osuus vapaa-ajasta käytetään luonnossa ulkoiluun, sitä vahvempaa on emotionaalinen hyvinvointi. ”

 

Tässä video, joka toimii esimerkiksi pieneksi tauoksi. Mikrotauot edistävät mm etätyön tuottavuutta tehokkaasti. Video sisältää hyödyllistä ajateltavaa meille jokaiselle:

Ajatuksia arkeen

 

Mindstonen aiempi artikkeli metsäterveydestä, joka sisältää myös ohjatun harjoituksen:

https://mindstone.fi/metsaterveys-tyoterveyshoitajan-silmin/ 

 

Mikäli et pääse metsään, voit hyödyntää vaikutuksia virtuaalisti metsään menemällä. Tämän applikaation voit myös hankkia esimerkiksi vanhukselle, joka ei helposti itse pääse metsään. Vie hänet sinne tai hanki virtuaalinen kokemus: http://www.walkinfinland.com 

 

Muista arjessa ja elämässä kiinnittää riittävästi huomiota palauttaviin ja tasapainoa edistäviin asioihin. Tee valintoja itsesi, terveytesi ja hyvinvointisi vuoksi. Sinun hyvinvointisi vaikuttaa myös läheisiisi ja muihin ihmisiin.

Elämä on tässä ja nyt.

 

Jaa:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Arkistot:

 
Haluan sinun voivan hyvin.

Tilaa läsnäololähettilään sanomat

Sanomat ilmestyy muutaman viikon välein ja toimitetaan suoraan sähköpostiisi. Saat vinkkejä ja ohjeita mielenhyvinvointiin sekä tietoa tulevista tapahtumista. Sanomien tilaajat ovat myös etusijalla uusiin ladattaviin tuotteisiini.

Jätä yhteystietosi alle ja seuraava sanomien numero ilmestyy
sähköpostiisi. Saatat myös saada pienen yllärin ensimmäisen viestin
mukana.