Kiire -Kuplan puhkaisu

  1. Oletko kiireinen? Pidätkö siitä? Onko se tehokkuuden ja arvostuksen mitta?
  2. Ylpeiletkö kiireelläsi? Tavoitteletko sitä?

Jos vastaus kaikkiin kysymyksiin on kyllä, älä vaivaudu lukemaan enempää. Ärsyyntyisit…
Okei. Sinua on varoitettu… Et ehkä kuitenkaan malta olla kurkkaamatta…

  1. Listaa töitäsi ja keskeneräisiä projekteja. Arvioi, priorisoi niitä ja aikatauluta huolellisesti.
  2. Jätä tapaamisten ja tehtävien väliin ”ilmaa”. Jotta oikeasti ehtisit saada asioita tehdyksi. Jotta saisit taukoja.
  3. Unohda taukojen aikana sähköisten välineiden käyttö. Lepuuta ja lataa aivosi minimeditaatiolla, pienellä kävelyllä, rupattelulla tai vain olemalla.
  4. Syö ravinnerikasta ruokaa, mahdollisimman paljon kasviksia. Välipaloiksi pähkinöitä.
  5. Nuku riittävästi (n 7-9 h). 6 tunnin yöunet eivät oikeasti riitä kuin murto-osalle ihmisistä.
  6. Arvosta elämässäsi olevaa hyvää. Kiitollisuuspäiväkirja on hyvä idea.
  7. Ole oikeasti läsnä lähimmäisillesi. Muista myötätunto.
  8. Tee vapaa-ajalla asioita joista pidät.
  9. Virkistäydy säännöllisesti luonnossa.
  10. Liiku. Treenaa kehon lisäksi myös mieltäsi.
  11. Listaa arkesi rutiineja. Kuinka paljon niissä on kuluttavia ja ravitsevia asioita? Ovatko ne tasapainossa?
  12. Voitko lisätä itseäsi ravitsevia asioita arkeesi?
  13. Harjoita läsnäolotaitoja.  Jos tämä tuntuu vaikealta, hanki opastusta (valmennukset, kurssit).
  14. Hymyily on terveellistä. Hymyily tarttuu. Kokeile.
  15. Järjestä elämääsi olemista. Tiedän, se on vaikeaa. Tutkimusten mukaan moni jopa mieluummin valitsee lieviä sähköshokkeja kuin ovat hiljaa paikallaan!
  16. Tee hyvää. Auta muita.

Muodosta itsellesi sopiva coctail listan asioista ja aloita nauttiminen. Siemaise sievästi tai kulauta kerralla kunnolla. Annostele itse ja muista säännöllisyys.

Asioiden muuttaminen ei ole aluksi helppoa. Hanki tukea lähipiiristä tai sopivilta ammattilaisilta.
Kesäaika on usein leppoisampaa.
Kiireen kesytyksen oikea aika on NYT! Ehdit rutinoitua joihinkin uusiin juttuihin ja sitten on helpompi jatkaa ryhdikkäänä kohti tehtävärikasta syksyä.

 

 

Jaa:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Arkistot:

 
Haluan sinun voivan hyvin.

Tilaa läsnäololähettilään sanomat

Sanomat ilmestyy muutaman viikon välein ja toimitetaan suoraan sähköpostiisi. Saat vinkkejä ja ohjeita mielenhyvinvointiin sekä tietoa tulevista tapahtumista. Sanomien tilaajat ovat myös etusijalla uusiin ladattaviin tuotteisiini.

Jätä yhteystietosi alle ja seuraava sanomien numero ilmestyy
sähköpostiisi. Saatat myös saada pienen yllärin ensimmäisen viestin
mukana.