Vagushermo-kiertäjähermo

Mikä se on ja miksi sen toiminta on niin tärkeää?

Hermosto on kompleksisen eliön hermosoluihin eli neuroneihin ja niiden sähkökemialliseen viestintään perustuva tiedonvälitys- ja säätelyjärjestelmä, joka vastaanottaa sekä eliön sisäistä että sen ulkopuolelta tulevaa informaatiota, muokkaa sitä ja ohjaa sen perusteella elimistön toimintaa edistäen eliön sopeutumista ympäristöönsä. Turunen, Seppo: Biologia: Ihminen, s. 178. 5.–7. painos. WSOY, 2007

Autonominen hermosto
Ihmisen hermosto koostu tahdosta riippumattomasta ja tahdonalaisesta hermostosta. Tahdosta riippumaton hermosto hermottaa elimistön perustoimintoja ja vaikuttaa moneen ihmiselimistön perustoiminnoista. Nimensä mukaisesti se toimii ”automaattisesti”, autonomisesti, tahdosta riippumatta.

Autonomiseen hermostoon kuuluvat parasympaattisen hermoston (rauhoittava) lisäksi enteerinen hermosto (vastaa ruoansulatuksen hermottamisesta) ja sympaattinen hermosto (kiihdyttävä, aktivaatiota lisäävä).

Vagushermo
Vagushermo lähtee ihmisen aivoista ja on hyvin tärkeä osa ihmisen biologiaa. Se säätelee tasapainottavaa, parasympaattista hermostoa ja hermottaa mm sydämen sykettä, suolistoa ja muita elimiä. Vagushermo vaikuttaa laaja-alaisesti elimistön toimintaan.

Kyseessä on hyvin monimutkainen, laaja-alainen osa parasympaattista hermostoa ja kuuluu siis ihmisen autonomiseen hermostoon. Vagushermostosta käytetään joissakin yhteyksissä nimitystä ihmeellinen suojelija. Se osoittaa hienosti, kuinka suuri merkitys sillä on ihmisen hyvinvoinnille ja terveydelle.

Tiedämme, että stressi vaikuttaa epäsuotuisasti terveyteen ja voi olla hyvin monen sairauden taustatekijä. Tästä syystä kiinnostus rauhoittavan parasympaattisen hermoston ja vagushermon aktivointiin kasvaa. Vagushermoa stimuloidaan lääkinnällisestikin mm epilepsian ja masennuksen hoidossa. Sillä saadaan oireita lievennettyä, vähennettyä ja mm mielialaa kohennettua.

Kuinka aktivoida vagushermoa?
Kun osaat rauhoittaa mieltä, osaat painaa vagaalista jarrua, eli aktivoimaan vagushermoa. Tämän voit tehdä ilman lääkärin apua ja aika yksinkertaisin keinoin. Kaikilla ihmisillä on lähtökohtaisesti kyky tähän.

Tiedosta aktivoivan ja rauhoittavan hermoston hyödyt. Aktivointia tarvitaan, jotta pysytään dynaamisina ja toimivina, osataan paeta tai väistää vaara. Rauhoitusta tarvitaan, jotta pystyy tyyntymään, olemaan rauhassa ja tietoisina. Riittävä tasapaino on tärkeää, jotta pysyt hyvinvoivana, olet rakentava vuorovaikutuksessa, kestät arkea ja mahdollistat kehon terveen toiminnan.

Paina vagaalista jarrua säännöllisesti. Opettele rauhoittamaan itseäsi säännöllisesti.

Sulje silmät hetkeksi keskellä päivää, laske mielessäsi kymmeneen tai sataan, hengittele, meditoi, kuuntele musiikkia, hyräile, tanssi, laula, liiku luonnossa (virtuaalisti https://walkinfinland.com/, käytä mindfulnessia, Neurosonic-patjaa  https://neurosonic.fi/. 

 

Vagushermon aktivoiminen perustuu ihmisen biologiaan. Se kuuluu vuorovaikutukseen, ihmisenä olemiseen, normaaliin kasvuun ja kehitykseen, tunne- ja tietotaitojen kehittämiseen.

Kun kehosi kaasu (sympaattinen hermosto) ja jarru (parasympaattinen hermosto) ovat riittävässä tasapainossa, et käytä turhaa energiaa jatkuvaan valmiustilaan.

Kysymys kuuluukin: Osaatko painaa vagaalista jarrua?

Jaa:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Kommentoi ja keskustele:

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Arkistot:

 
Haluan sinun voivan hyvin.

Tilaa läsnäololähettilään sanomat

Sanomat ilmestyy muutaman viikon välein ja toimitetaan suoraan sähköpostiisi. Saat vinkkejä ja ohjeita mielenhyvinvointiin sekä tietoa tulevista tapahtumista. Sanomien tilaajat ovat myös etusijalla uusiin ladattaviin tuotteisiini.

Jätä yhteystietosi alle ja seuraava sanomien numero ilmestyy
sähköpostiisi. Saatat myös saada pienen yllärin ensimmäisen viestin
mukana.