Mitä mindfulness on?

Mindfulness on hyväksyvää tietoista läsnäoloa. Kykyä elää tietoisena kulloisessakin hetkessä. Mindfulness on aivojen treenausta, mielen hyvinvoinnista huolehtimista, elämäntapa, asenne. Elämme usein ajatusten ohjailemana, mieli menneessä tai tulevassa. Automaattiohjauksen tavoin suoritamme arjen rutiineja. Kuvittelemme olevamme tehokkaita ja teemme useita asioita samanaikaisesti. Huoliin taipuva ajattelumme, kiireinen elämäntapamme ja pakonomainen suorittaminen muovaavat aivojamme epäedullisella tavalla.

Elämä on nyt! Mindfulnessin avulla opimme elämään jokaisessa ainutlaatuisessa hetkessä. Mindfulnessin avulla tärkeät aivorakenteelliset, hormonaaliset ja sähköiset yhteydet muovautuvat positiivisella ja terveyttä edistävällä tavalla. Nämä muutokset parantavat tutkimusten mukaan keskittymiskykyämme, päätöksentekokykyä, luovuutta, stressinhallintakykyä, unenlaatua, yleistä tyytyväisyyden tunnetta ja vastustuskykyä.

Mindfulnessharjoittelu sisältää muodollisia harjoitteita ja erilaisia arjen toimiin yhdistettäviä asenteita ja ajatusmalleja.

Jonna Huomo

Läsnäololähettiläs.
Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin puolestapuhuja.
Sopivasti onnellinen.

Mitä mindfulness voi olla:
Elämäntapa, arjessa onnistuva, yksinkertaista, edullista, terveysteko, harrastus
Mitä mindfulness ei ole:

Pikakonsti tai temppu stressiin, vaikeaa, kallista, teknistä, suoritus, monimutkaista

Mihin käytetään?
Unettomuuteen, stressioireiden lievittämiseen, muistin ja keskittymiskyvyn parantamiseen, yleisen hyvinvoinnin tunteen lisäämiseen, ihmissuhdeongelmissa, riippuvuuksien hoidoissa, masennuksen uusiutumisen ehkäisemiseen, erilaisten kroonisten sairauksien tai kiputilojen tukihoidossa.
Missä käytetään?
Kouluissa, päiväkodeissa, sairaaloissa, terapioissa, urheiluvalmennuksessa, armeijassa, johtamisessa, yrityksissä, henkilöstöohjelmissa, työhyvinvointitapahtumissa, painonhallinnassa, kotona.

Mindfullness

Metsäterveys

Metsä & mindfulness

Hyväksyvä tietoinen läsnäolo auttaa elämään täysipainoisesti ja nauttimaan siitä aidosti. Mindfulnessin avulla saat vahvistettua itsetuntemustasi ja kehon terveitä toimintoja. Erityisesti aivosi hyötyvät tietoisuuden lisääntymisestä. Mielesi liikkeet tulevat tutummiksi, ymmärrät itseäsi ja muita paremmin. Kehon ja mielen yhteispeli tarvitsee riittävästi tasapainoa tekemisen ja olemisen suhteen.


(Ihmisellä on kaksi hermoston päätoimintaa, sympaattinen ja parasympaattinen. Sympaattinen hermosto huolehtii, että olemme toimeliaita ja se pitää meidät aktiivisina. Parasympaattinen hermosto rauhoittaa ja tyynnyttää. Parasympaattista hermostoa kannattaa aktivoida ahkerasti. Mindfulnessilla ja esimerkiksi luonnossa se onnistuu hyvin.)

Mindfulnessin avulla voit palauttaa elämän ohjaksia itsellesi ja löytää itsellesi tärkeitä voimautumisen työkaluja. 
Mindfulness on arjessa tapahtuvaa tiedostamista ja läsnäolon harjoittelua, sekä muodollista harjoittelua erilaisten harjoitusten avulla. Harjoittelun myötä läsnäololihakset vahvistuvat ja alat huomata positiivisia muutoksia itsessäsi ja arjessasi.

Tutkimusten mukaan mindfulnessilla on lukuisia terveys- ja hyvinvointivaikutuksia. 



Metsä terveyttää ja voimauttaa luontevasti. Ihmisen ja luonnon välinen suhde on monimuotoinen. Monelle nykyajan ihmiselle metsä on vain paikka, johon silloin tällöin mennään poimimaan marjoja tai sieniä.
Säännöllinen metsässä oleskelu on terveysteko. Metsä lievittää stressiä, kohentaa mielialaa, vahvistaa immuunipuolustusta, aktivoi kehon terveitä toimintoja ja sulattaa mm lihasjännityksiä. Metsän vaikutus terveyden ja hyvinvoinnin ylläpidossa on usein se tärkeä puuttuva palanen. Metsään voi mennä täysin omana itsenään ja kaikenlaisten tunteiden kanssa.
Tutkimusten mukaan metsä hoitaa ihmistä monipuolisesti.

Miksi ja miten metsään?

Metsän ja mindfulnessin yhdistäminen mahdollistaa aidon ja terveyttävän metsäkokemuksen. Tällöin tasapainottavaa parasympaattista hermostoa stimuloidaan todella tehokkaasti. Metsään mennään olemaan, aistimaan ja pysähtymään. Metsäytys synnyttää hyödyllisen yhdistelmän vaikutuksia. Metsäytys virkistää, elvyttää ja rentouttaa.

Mindfulnessin ja metsän terveyttävät vaikutukset sopivat mm univaikeuksien hoitoon, stressioireiden lievittämiseen, muistin ja keskittymiskyvyn parantamiseen, yleisen hyvinvoinnin lisäämiseen, ihmissuhdeongelmiin, riippuvuuksien hoitoon, masennuksen uusiutumisen ehkäisemiseen, erilaisten kroonisten sairauksien tai kiputilojen tukihoitoon.

Kaipaatko mindfulness -esittelyä?

Tilaa minut puhumaan läsnäoloon, onnellisuuteen ja hyvinvointiin liittyvistä asioista. Saan usein yhteydenottoja, jotka ovat runsaudessaan synnyttäneet uuden ”tuotteen”.

Käyn tilaisuuksissa, yhdistyksissä, synttäreillä, polttareissa ja kokouksissa kertomassa terveyteen ja tasapainoon liittyvistä tekijöistä. En saarnaa yli-inhimillisen vaikeista asioista, en suolla tieteellistä jargonia uuvuttaakseni yleisöni. Kerron esimerkein ja havainnollisesti ja ehdottomasti yleisön tarpeet huomioiden, hyväksyvän tietoisen läsnäolon voimasta ja mahdollisuuksista. Esittelen erilaisia tapoja lisätä hyvinvointia.

Näissä esittelytilanteissa yleensä harjoitellaankin varovaisesti. En itse olisi nyt tässä, jos en aikanaan olisi sattumalta ollut tilanteessa, jossa kummastuneena tein mindfulness –harjoitusta ensi kertaa.

Olin pihalla kuin lumiukko. Sittemmin olen huomannut kuinka käänteentekevä tuo iltapäivä onkaan ollut…. Mindfulness on muuttanut elämäni. Ja nimenomaan haluttuun suuntaan.

Esittelyluento herättelee pohtimaan omaa elämää ja antaa arkeen helposti istutettavia vinkkejä. Luennolta saat inspiraatiota ja tyyneyttä. On hienoa huomata kuinka rauhallinen, tyyni olo on mahdollista löytää itsestä.